طراحي و بهينه سازي سايت طراحي و بهينه سازي سايت .

طراحي و بهينه سازي سايت

راه هاي بهبود تجربه كاربري در موبايل

روند تكاملي دستگا‌ه‌هاي موبايل به طور كامل صنعت وب را متحول ساخته است. امروزه در هر جا استفاده از دستگاه‌هاي موبايل به شدت افزايش يافته؛ به طوريكه بسيار مهم شده كه همه وبسايت‌ها كاربران موبايلي را مورد توجه قرار دهند؛ اين امر نه تنها براي بهبود نرخ تبديل مهم است بلكه موجب ماندن در صدر بازار مي‌شود. براساس يك مطالعه‌، يك وبسايت حدود 27% از ترافيك خود را از موبايل‌ها و تبلت‌ها دريافت مي‌كند، البته در برخي از كشورها، بيش از نيمي از ترافيك از موبايل بدست مي‌آيد. اين تعداد واقعا زياد است و هنوز هم با گذشت زمان در حال رشد است. عوامل بسيار زيادي وجود دارد كه باعث موفقيت طراحي تجربه كاربري (User experience design) مي‌شود. در اين مقاله چندين نكته را جهت افزايش تجربه كاربري ذكر مي‌كنيم.

راه هاي افزايش تجربه كاربر

راه هاي بهبود تجربه كاربري در موبايل

1- در دسترس بودن 

طراحي براي موبايل: زمانيكه در حال طراحي يك وبسيات موبايلي هستيد اولين موردي كه بايد در نظر گرفت قابليت در دسترس بودن (دسترس پذيري) آن است. افراد به اين دليل از موبايل استفاده مي‌كنند كه سريعتر و راحت‌تر مي‌توانند آنچه را كه به دنبال آن هستند بدون اتلاف وقت از يك صفحه به صفحه ديگر جستجو كنند. بنابراين وبسايت بايد داراي طراحي ساده و روشن به منظور كمك به كاربران براي دسترسي آسان به اطلاعات داشته باشد. افراد از زوم كردن و ضربه زدن با انگشت بر روي عناصر و دكمه‌هاي كوچك كه براي دسكتاپ طراحي شده متنفر هستند. بنابراين به ياد داشته باشيد هر عامل مفيدي را براي ارائه تجربه كاربري بهتر براي كاربران موبايل در زمان طراحي يك وبسايت موبايل دوستانه به كار ببريد.  
 برجسته كردن call-to-action: اولين مرحله براي ايجاد طراحي موبايل به صورت در دسترس بودن اين است كه يك call to action واضح و مشخص (بر روي اسپلش اسكرين يا صفحه فرود) به كار برد كه هدف كالاي شما را شناسايي مي‌كند. براي صفحات فرود خود با ساختار ساده و در عين حال قدرتمند دكمه‌هاي call-to-action قوي بسازيد مثلا با دكمه‌هايي از قبيل «همين حالا بخريد و ... » در حروف برجسته (bold) به كار بريد تا خواندن و كليك بر روي آنها را آسان كند و يا مي‌توانيد با رنگ‌هاي قابل توجهي از جمله نارنجي، سبز و يا قرمز استفاده كنيد. به گفته اپل، يك دكمه call-to-action نرمال بايد حداقل اندازه 44 پيكسل را براي سهولت ضربه زدن داشته باشد. 
ساده سازي navigation: كليك كردن و اسكرول مي‌تواند بر روي دستگاه‌هاي موبايل مشكل باشد، به طوريكه عناصر و ويژگي‌هاي كليدي سايت موبايلي بايد بلافاصله براي كاربران به منظور حداقل رساندن ناراحتي آنها نمايش داده شود. در هنگام سازمان‌دهي محتوا، در مورد روش‌هاي حسي و ساده براي گروه‌بندي وظايف و اطلاعات با هم براي هدايت‌پذيري (navigation) فكر كنيد. به ياد داشته باشيد كه با صفحه نمايش كوچك دستگا‌هاي موبايل نمي‌توانيد منوهاي خيلي بزرگ با گزينه‌هاي قابل كليك بسيار داشته باشيد. منوهاي خود را به ساده‌ترين شكل ممكن سازماندهي كنيد تا مطمئن شويد كه كاربران بتوانند آنچه كه دنبال آن مي‌گردند را بيابند. بنابراين Navigation يكي از مهمترين فاكتورهايي است كه موفقيت يك وبسايت را تعيين مي‌كند. درست مانند سرعت، Navigation نيز در صورت پايين بودن مي‌تواند باعث از دست دادن تعداد زيادي از بازديدكنندگان شود. مي‌توانيد نوار Navigation خود را با كمترين گزينه‌هاي ممكن كوچكتر كنيد و يا نوار Navigation چسبنده در بالاي وبسايت خود به منظور Navigation بهتر قرار دهيد.

2- گزينه جستجو ايجاد كنيد

كاربران موبايل اطلاعات سريعتر مي‌خواهند و گزينه‌هاي كمتر مي‌تواند باعث سرعت بيشتر آنچه كه به دنبال آن هستند و نيز عملكرد جستجوي خوب شود. يك سايت موبايلي بايد يك كاركرد جستجوي قابل مشاهده در هر صفحه داشته باشد. لزوما نياز نيست بر روي يك منوي چسنده (sticky menu) باشد، اما كاربران بايد هميشه بدانند كه در كجا نوار جستجو را پيدا كنند. اينكه در كجا قرار داده شود بستگي به محتوا و وسيله‌اي دارد كه بر روي آن نمايش داده مي‌شود. عملكرد جستجو بايد به اندازه كافي هوشمند باشد و پيشنهادات مرتبطي در نتايج جستجو نشان دهد. ايجاد محتوايي كه يافتن آن آسان باشد مزيت هر كسب و كاري است؛ بخصوص ايجاد يك عملكرد جستجوي خوب براي تجارت الكترونيك مي‌تواند كليدي باشد. فيلترها بخصوص در اين شرايط بسيار مفيد هستند (به كاربران اجازه مي‌دهند جستجو را به عنوان مثال بر اساس لباس مردانه يا زنانه انجام دهند) و در اينصورت نرخ تبديل از طريق تعيين اينكه كاربران آنچه را كه مي‌خواهند به سهولت و آساني به دست مي‌آوردند را افزايش مي‌دهد.

3- محتوا را ساده كنيد

در يك وبسايت موبايلي تلاش كنيد آنچه را كه كاربران مي‌خواهند به شيوه‌اي كارامد فراهم كنيد. بهترين روش تسهيل كردن، ساده‌سازي محتواي آن است. تعداد رنگ‌ها، فونت‌ها و اندازه‌هاي فونت مورد استفاده بر روي پلتفرم موبايلي را محدود كنيد تا كاربران از نظر ديداري سر در گم نشوند. هر كدام را به اندازه به كار ببريد و از آنها به طور مؤثر براي شناسايي انواع مختلف محتوا يا ايجاد بخش‌هاي خاص استفاده كنيد. طراحي تجربه كاربري موبايل بايد تا حد امكان از جدا كننده‌هايي مانند خطوط، باكس‌‌ها و حاشيه‌ها به دور باشد. 
به كاربران با انجام آنچه كه آنها مي‌خواهند از طريق حذف كردن محتواي غير ضروري و درهم كمك كنيد. به طور مشابه، مطمئن شويد كه لينك‌ها و بخش‌هاي داراي تأثير بر يكديگر به طور واضح برچسب گذاري شده‌اند و عملكردشان با موبايل قابل شناسايي است. 

4- از تصاوير به طور هشداري استفاده كنيد

دستگاه‌هاي موبايل قطعا كوچكتر از دسكتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌ها هستند و در نتيجه تنها مي‌توانند بخش كوچكي از محتوا را پوشش دهند. بنابراين ايده هوشمندانه استفاده كردن از قدرت تصاوير براي نشان دادن و خلاصه‌كردن نكته‌هاست. اما تصاوير مي‌توانند يك چالش استثنايي براي وبسايت‌هاي موبايلي باشند از آنجا كه آنها زمان بارگذاري طولاني‌تري نسبت به متن دارند. با اين حال راه‌حل‌هاي مختلفي وجود دارد كه تصاوير بر روي دستگاه‌هاي موبايل بدون هر گونه تأخيري در زمان بارگذاري به زيبايي مي‌توانند نشان داده شوند. 

  • از نظر سرور، مطمئن شويد كه ميزبان (هاست) وبسايت‌تان داراي آخرين فناوري آپديت‌ها و نرم‌افزار است و پهناي باند وجود دارد و سرعت سرور بالاست. علاوه بر اين ميزبان بايد نرم‌فزار مرتبط براي ارزيابي دستگاهي كه در آن كاربران شما در حال دسترسي به وبسايت‌تان هستند داشته باشد و دريافت تصاوير را بر اساس آن تنظيم كند.
  • از نظر client (كامپيوتري كه تقاضايي را از يك سرور دارد)، مسئوليت طراح است كه تكنيك‌هاي بهينه‌سازي تصاوير را پياده‌سازي كند و كدهاي مناسب را براي ارائه تصوير بهبود دهد. 
  • علاوه بر اين، مطمئن شويد تصاوير انتخابي براي آپلود شدن روي وبسايت‌تان تأثيرگذار و واضح هستند و نبايد پيچيدگي و شلوغي زياد در اندازه هاي نمايشگر كوچكتر داشته باشد. 
  • همچنين مطمئن شويد تصاويري كه آپلود مي‌كنيد اندازه مناسبي دارند و اين بدان معناست كه در صورت استفاده از  تصاوير پهن يا بزرگ بر روي سايت خود بزرگترين پيكسل مورد نياز را تعيين كنيد. همچنين مي‌توانيد پيكسل را در صورت نياز با كمك نرم افزار ويرايش‌كننده عكس مانند فتوشاپ كوچكتر كنيد.

تبليغات درون متني/

اگر تمايل داريد براي شركت خود اقدام به طراحي سايت كنيد پيشنهاد مي كنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحي سايت شركتي و طراحي سايت فروشگاهي را مطالعه كنيد. من به شما پيشنهاد مي كنم خدمات طراحي سايت پيام آوا را براي اين كار نگاه كنيد. شركت پيام آوا بهترين و با كيفيت ترين خدمات طراحي سايت را در قالب طراحي سايت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه مي كند.

تبليغات درون متني

 

5- تايپوگرافي واضح و مختصر داشته باشيد

اندازه‌هاي صفحه نمايش دستگاه‌هاي موبايل در مقايسه با ديگر دستگاه‌ها كوچكتر است. بنابراين نمي‌توانيد كل صفحه نمايش را با عناوين بزرگ پر كنيد يا اينقدر كوچك كنيد تا براي ديدن بر روي آنها مجبور به زوم كردن شد. يك روش شگفت‌انگيزاستفاده از Typecast براي وبسايت‌هاي موبايل دوستانه است كه كمك به درك چگونگي اندازه بزرگي و كوچكي فونتي مي‌كند كه شما بايد از آن استفاده كنيد. بر اساس اين متد نسبي عناوين بايد دو برابر اندازه فونت متن باشد و زيرعناوين بايد 1.625 برابر اندازه فونت متن باشند كه اين بيشتر نزديك به نسبت نرخ طلايي است. بنابراين از اين متد پيروي كنيد و نرخ تبديل خود را بهبود بخشيد.

6- رنگ‌هاي وبسايت موبايلي خود را بهينه كنيد.

گوشي‌هاي هوشمند در بسياري از جنبه‌ها از جمله پشتيباني رنگ متفاوت هستند. برخي گوشي‌هاي هوشمند مانند بلك بري تنها 65.000 رنگ را پشتيباني مي‌كنند و برخي ديگر مانند نوكيا و آيفون 16 ميليون رنگ را پشتيباني مي‌كنند. اين امر بويژه تفاوت زيادي را در زمان طراحي گرافيك وبسايت ايجاد مي‌كند. در واقع با ميليونها رنگ مي‌توانيد گرافيك بهتري را با ويژگي‌هاي تصوير روشن‌تر و واضح‌تر نمايش دهيد. بنابراين بايد هر دستگاهي را نظر بگيريد تا بهترين تجربه كاربر را ارائه كنيد.

7- اطلاعات عامه‌پسند (محبوب) را خلاصه كنيد

مانند گزينه جستجو، دسته‌بندي‌ها و آرشيوهاي بلاگ نيز بسيار آسان‌تر براي كاربران هستند تا اطلاعاتي را كه كاربران به دنبال آن هستند را روي وبسايت بيابند. كاربران شما بايد قادر باشند همه مقالات، آموزش‌ها و اطلاعات مرتبط ديگر را در يك نگاه از طريق كليك بر روي دسته‌بندي يا گزينه آرشيو بلاگ بررسي كنند. 
راه‌هاي مختلفي براي ايجاد وبسايت‌هاي موبايل دوستانه كه قابل ارائه بر روي دستگاه‌هاي موبايل باشد وجود دارند. با اين حال قبل از اينكه اين روش‌ها را براي افزايش نرخ تبديل و نرخ بازگشت سرمايه (ROI) بر روي سايت‌هاي موبايل خود انجام دهيد، مهم است درك اينكه ايده راه‌اندازي سايت‌هاي موبايل دوستانه، ارائه هدايت‌پذيري (navigation) آسان‌تر و تجربه كاربري بهتر مي‌باشد. در صورتي كه توانايي پياده‌سازي اين نكات را خودتان ندانيد مي‌توانيد اينكار را به طراح تجربه كاربري بسپاريد تا كمك كند نرخ تبديل خود را افزايش دهيد. 

 

تجربه كاربري در طراحي اپليكيشن با نام UX  بگذاريد اين موضوع را با ذكر نكاتي براي بهبود تجربه كاربري در موبايل ادامه دهيم:

UX در واقع به معناي تجربه كاربر، احساسات، رفتار و نگرش در مورد استفاده از يك محصول خاص است. مثلا ممكن است احساسي كه شما از گرفتن يك گوشي در دستتان داريد با احساس شخص ديگري كه همان گوشي را دارد فرق كند. يا اينكه احساس شما در رابطه با يك گوشي جديد و پيشرفته تر از گوشي قبليتان كاملا متفاوت باشد.طراحان موظفند كه طراحي وب سايت حرفه اي براي برنامه هاي تلفن همراه داشته باشند كه در اينجا به معرفي 9روش مفيد براي طراحي شگفت انگيز موبايل UX مي پردازيم:

1-UX شخصي

از آنجا كه بيشتر كاربران به خاطر سهولت استفاده از اينترنت و استفاده بهينه از زمان از گوشي هاي هوشمند استفاده مي كنند، توسعه دهندگان بيش از پيش نياز به تبديل طراحي سايت خود به يك برنامه تلفن همراه دارند. با اين حال قبل از هر اقدامي بايد استانداردهاي لازم را بدانند چرا كه صفحه نمايش گوشي متغير است و بايد طراحي سايت را به گونه اي انجام دهند كه برنامه شان در تمامي گوشي ها قابل اجرا باشد.

2-با دستورالعمل هاي گوگل و اپل همراه باشيد

همان طور كه مي دانيد امروزه سيستم عامل اكثر گوشي ها آندرويد و ios است و 98 درصد از نياز بازار را گوشي هاي هوشمند تشكيل مي دهند يك طراح ux خوب همواره بايد دستورالعمل هاي گوگل براي ios و آندرويد را بدانند.

3-استراتژي كسب و كار خود را تعريف كنيد

روشن است كه براي موفقيت در هركاري نياز به تعيين استراتژي داريم،همواره بايد بدانيد كه نياز بازار چه چيزي است و رقباي خود را بشناسيد و بدانيد كه در حال طراحي چه چيزي هستند و با اضافه كردن ويژگي هاي خوب به برنامه ها مشتري هاي وفاداري براي خود بيابيد.

9روش مفيد براي طراحي شگفت انگيز موبايل UX | سايت سازان

4-رابط كاربري براي اندازه هاي مختلف صفحه نمايش

تصميم گيري اين كه برنامه در صفحات نمايش مختلف چگونه باشند يكي از هنرهاي طراحان ux است .
پس طراحان بايد بدانند كه طراحي سايت در اندازه مناسب در صفحه نمايش هاي مختلف ضروري است.عمليات دكمه ها، جمع تاريخ و زمينه متن چند نمونه از عناصر ux است.

9روش مفيد براي طراحي شگفت انگيز موبايل UX | سايت سازان

5-تايپوگرافي جذاب

فونت هاي آندرويد و ios بايد طراحي جذاب و استاندارد خاصي داشته باشند.

مشكل اينجاست كه استانداردهاي لازم هميشه آن چيزي نيست كه بايد باشد و بايد با تنظيم سبك تايپوگرافي براي عنوان،هدر،زيرنويس،متن،ليست ها و …اين مشكلات را برطرف كرد.

9روش مفيد براي طراحي شگفت انگيز موبايل UX | سايت سازان

6-يك ux براي دو سيستم عامل

اين كه يك ux براي دو سيستم عامل مختلف ايجاد شده باشد جالب است اما بايد بدانيد كه اين طرح در دو سيستم عامل مشابه نخواهد بود.بنابراين بهتر است كه براي هر دو سيست عامل ios و آندرويد از دستورالعمل هاي مخصوص به خودشان استفاده شود.

9روش مفيد براي طراحي شگفت انگيز موبايل UX | سايت سازان

7-تجزيه و تحليل ترافيك از ux

استفاده از نرم افزار تجزيه و تحليل ترافيك براي نظارت بر رفتار كاربران خوب است و اطلاعات در برخي جنبه ها مانند:تعامل، تعداد كاربران جديد،كاربران جغرافيايي و …مي تواند كيفيت بيشتري نسبت به تجزيه و تحليل سنتي داشته باشد.

9روش مفيد براي طراحي شگفت انگيز موبايل UX | سايت سازان

8-به روز بمانيد

تكنولوژي مدام در حال تغيير و تحول است پس طراحان ux لازم است كه با بررسي مداوم و تحقيق و مطالعه همواره به روز باشند

9-طراحي، فقط صفحه نمايش نيست

اين كه اصول طراحي وبسايت رعايت شود خوب است اما همه چيز به همين جا ختم نمي شود و براي موفقيت نگاه عميق تري لازم است، مثلا طرح پرسش هايي از كاربر مانند اينكه هنگام كار با نرم افزار چه حسي دارد مي تواند كار خوبي باشد.

تبليغات ميان متني

همچنين مي توانيد انواع جك برقي و قيمت جك برقي را در سايت  قائم الكترونيك ببينيد. / انواع دوربين مداربسته و نماترموود و تجهيزات شبكه را نيز در سايت شركت قائم  الكتريك مي توانيد ببينيد.

تبليغات ميان متني


برچسب: تجربه كاربري،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۴۶:۵۲ توسط:نيما موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :